lørdag 10. mai 2014

Sinnasaugenser

Sinnasaugenseren er så fin! Nå i lamminga har jeg strikket en Sinnasaugenser i str 3 år, og her er det utelukkende reisegarn som er brukt - flerfarget fra Estland og ensfarget jeg kjøpte i Riga i høst. 109 gram gikk med - ingen stor garnsluker dette med andre ord.

Sauene er forresten sinna på regjeringen, mine sauer er det om dagen, for slike små som oss er ikke regjeringen så glad i, og det er vel trygt å si det er gjensidig... Med tretti vinterfora sauer vil vi bli av taperne i forslaget til jordbruksoppgjøret, og det kjennes ikke helt greit ut. Nå har jeg planer om at det skal bli ca dobbelt så mange sauer her, men likevel vil jeg være langt unna drømmebonden til sittende regjering. Min gård er med å gi jobb til flere enn meg, det er de som jobber på Felleskjøpet, de som kjører kraftfôr, de som kjører dyretransport, de som er på slakteriet, de som produserer øremerker til sauene, de som jobber i kjøttforedlingen, de som jobber med ulla, de på garnbutikken, de som lager rundballer og flere til. Hver krone jeg får i subsidiering akkumulerer ca ti kroner i verdiskaping. Dessuten holder jeg og mine yrkesfeller landskapet oppe fra gjengroing, så det ikke blir bare skog å se når du kjører på ferie. Jeg blir forbannet over at min innsats blir så nedsnakket for tida, jeg er stolt over å lage knallbra kjøtt til norske forbrukere, og fin ull til oss strikkere. Jeg syns ikke jeg fortjener å bli nedsnakka når jeg bruker ferien min fra den jobben jeg tjener penger på, for å gi lamma en best mulig start i livet. Jeg produserer fellesgoder gjennom trygg mat, kulturlandskap og flere arbeidsplasser. Så det så!

(det ble visst litt sinnabonde her også, ikke bare sinnasau ;)

1 kommentar:

Takk for kommentarer - det gjør bloggingen hakket morsommere! :)