mandag 16. november 2009

Kulturminneåret 2009

I år er det kulturminneår. Det er faktisk snart over, før jeg fikk noen særlig interesse for prosjektet. På http://www.kulturminneåret2009.no/ har de en definisjon på kulturminner ”Et kulturminne er spor etter menneskelig aktivitet. Fortidas spor finnes over alt – i hjemmene våre og i livene våre. Små og store ting vi omgir oss med bærer minner fra fortida; om avdøde slektninger, tider som er over og steder vi har reist fra.” Kulturminner er ikke bare gamle bygninger, Pilegrimsleder eller veldig gamle ting, kulturminner er tingene våre!

(Jeg er forøvrig stor fan av gamle bensinpumper - kulturminner i vegkanten!)

Grunnen til at jeg kom på dette i dag var en orientering vi hadde i driftsutvalget i kommunen – Sel kommune har tatt et regionalt ansvar for bergverk som kulturminne. Og her snakker vi alt fra industri i ”gamle dager” til dagens industri – visste du at når du går på OSL så går du på stein fra Otta?

I Sel har vi lagd en kultursti over Kulturminneområdet Rustgruvene http://www.gd.no/nyheter/article4361588.ece og denne artikkelen omhandler dette – senere denne uka vil jeg komme tilbake til kulturminner – og utfordrer dere andre til også å ta et krafttak for kulturminneåret, og skrive om det i deres blogger - og gi meg gjerne et hint om det, slik at jeg kan få se deres kulturminner også! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentarer - det gjør bloggingen hakket morsommere! :)